11. Sınıf Felsefe Varlık Felsefesi – Test Çöz
11. Sınıf Felsefe Varlık Felsefesi - Test Çöz
Tebrikler |
||
Testi Tamamladınız. |
||
Toplam Soru Sayısı |
: |
%%TOTAL%% |
Doğru Cevap Sayınız |
: |
%%SCORE%% |
Yanlış Cevap Sayınız |
: |
%%WRONG_ANSWERS%% |
Başarı Yüzdeniz |
: |
%%PERCENTAGE%% |
Öğretmen Görüşü |
: |
%%RATING%% |
Soru 1 |
Demokritos ilk materyalist filozoflardan biridir.Varlığın olu- şumunu en küçük madde anlamına gelen atomlarla açıklar. O’na göre, her ne varsa atomların yapısal özelliklerinin bir yansımasıdır. Demokritos’u atomcu düşünmeye iten gerekçeler, içinde yaşadığı toplumun somut olanı önceleyen yaklaşımı gösterilebilir.
Parçaya göre, Demokritos için aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yapılamaz?
A | Toplumsal bakış açısı düşüncelerini etkilemiştir. |
B | Atomcu yaklaşımıyla ontolojinin temellerini atmıştır |
C | Farklılıkları atomların özelliği ile açıklar |
D | Varolmayı atomlara dayandırır |
E | Maddeci bir düşünürdür |
Soru 2 |
F. Hegel, varlığın kendisini ‘’Geist’’ (akıl/tin/ruh) olarak görür. O’na göre geist aşama aşama; evren, insan, toplum; son olarak da sanat, din ve felsefeye dönüşür. Tez, antitez, sentez diyalektiği içerisinde gerçekleşen bu değişim ve dönüşüm süreçleri; geist’ın yapısındaki, kendini bilmeye ve gerçekleştirmeye zorlayan çelişkiden kaynaklanır.
Hegel’in varlık anlayışına göre aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yapılamaz?
A | Varlık olmak ile akıl özdeştir |
B | Tarihsel her süreç geist’ın açılımıdır |
C | Bilimsellik, kendini bilmenin son aşamasıdır |
D | Çatışmalar varlığın yapısından kaynaklanır |
E | Her sentez aşaması kendi çelişkisini üretir. |
Soru 3 |
Platon, ünlü mağara öğretisinde dünyadaki varlıkları, ideaların yansıyan gölgeleri olarak tasarlar. O’na göre dünyanın maddi ve bireysel varlıkları eksik, yetersiz ve olumsuz özelliklere sahip oldukları için asıl varlık olamazlar.
Buna göre Platon’un idealar öğretisi ile ilgili aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yapılamaz?
A | Deney ve tecrübelerle fark edilirler |
B | İlk varlık oldukları için değişmezler |
C | Bütün, tümel ve soyut yapıdadırlar |
D | Zihinsel alanda yer alırlar. |
E | Asıl gerçek varlıklardır |
Soru 4 |
Herakleitos,’a göre”Değişmedeki değişmezliği sağlayan şey logos’tur.”
Herakleitos’un varlık anlayışına uygun açıklama aşağıdakilerden hangisidir?
A | Değişebilir nesneler olmasaydı değişim oluşmazdı. |
B | Değişim varlıklar arasında dinamik ilişki oluşturur |
C | Var oluş süreçleri varlığın yapısına göre oluşur. |
D | Evrende görünenleri var kılan değişimdir |
E | Evrendeki varoluş atomlara bağlıdır. |
Soru 5 |
Asıl varlığı kendi dışında arama çabasına yönelen insan, bir bakıma bu tavrı ile kendi gerçekliğine gözlerini kapamış olur. Oysa J. G.Fichte’nin ifadesi ile varlık olmanın değerini oluşturacak tek kaynak, insanın kendi zihinsel algısıdır, denebilir.
Buna göre insan algısını varlığın kaynağı olarak gören yaklaşım, aşağıdakilerden hangisidir?
A | Düalizm |
B | Realizm |
C | Materyalizm |
D | Fenomenoloji |
E | İdealizm |
Soru 6 |
Varlık felsefesinde “var olan” kavramıyla, zamanda ve mekanda var olan nesnelerin yanında, zihinde varlık bulan nesneler de kastedilmektedir.
Buna göre “var olan” hakkında aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
A | Sadece olgulardan ibarettir |
B | Tüm “var olan” düşünen bir zihne bağlıdır |
C | Zihnin dışında algılanan her şeydir |
D | İnsan bilgisinin sınırlarını aşmaktadır |
E | Soyut ve somut olma özelliğine bağlıdır |
Soru 7 |
Ontoloji’nin, hatta felsefenin ilk sorusu “arkhe” problemidir. İnsanoğlu temel ve esas olanı merak ederek, önce tüm var olanların başlangıcını(töz) anlamaya çalışmıştır. Bu nedenle İlkçağ filozofları, felsefeyi daha çok doğayı anlama isteğiyle “evrenin özü nedir” sorusuyla başlatmışlardır.
Bu düşünceden yola çıkarak aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A | Felsefenin ilk sorusu, varlık felsefesiyle ilgilidir |
B | Töz, bir varlığı her ne ise o olmasını sağlayan unsurdur. |
C | İlkçağ filozofları, daha çok doğayı anlamaya çalışmıştır |
D | Varlığın ana maddesini oluş ve süregelen değişimler oluşturur. |
E | Arkhe, var olanların ilk ana maddesi anlamında kullanılmaktadır. |
Soru 8 |
I. Evrenin ana maddesi nedir?
II. İnsan eylemlerinde özgür müdür?
III. Mekan nedir?
IV. Varlığın öz’ü nedir?
V. Varlık kaç tarzdadır?
Yukarıdakilerden hangisi diğerlerinden farklı bir felsefe disiplinine aittir?
A | I |
B | II |
C | III |
D | IV |
E | V |
Soru 9 |
“Var olan” denilince, yalnızca beş duyu organımızla algıladıklarımız akla gelmemelidir. Atomdan galaksilere, Tanrı’dan, Anka Kuşu’na dek pek çok; nesne... gerçekte yahut zihinde ayrı bir varlık alanına karşılık gelmektedir.
Varlığa dair anlatılmak istenen temel düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
A | Olgusaldır |
B | İdeadır |
C | Maddedir |
D | Fenomendir |
E | Hem madde hem ideadır |
Soru 10 |
Hobbes’a göre, “var olan” şeyler üzerinde düşünen bir öznenin, olup biteni gerekçe göstererek, olması gerekene ulaştığını iddia etmesi hatalı bir akıl yürütme biçimidir. Olandan olması gereken çıkmaz. Çünkü olan iyi şeyler üzerinden, genel bir “iyi ideasına” ulaştığımızı iddia ettiğimizde, bir başkası da çıkıp diyecektir ki “eee her şey de iyi ve güzel değil ki!” O yüzden biz ancak var olanlar üzerinde, konuşup, tartışabiliriz. Olması gereken üzerinde uzlaşı beklemek, belki iyi niyetli bir girişim olsa bile sonuçta boşa heba edilmiş zamanlardan ibarettir.
Hobbes’un bu düşünceleri aşağıdakilerden hangisiyle örtüşmektedir?
A | Evrensel doğruya ulaşmanın tek yolu kişisel tecrübelerimizdir |
B | Var olan şeyler üzerinde konuşmak, boşa zaman kaybıdır |
C | Olması gereken üzerinden var olan hakkında akıl yürütmek doğru değildir |
D | İyi ideası Hobbes’un ahlak görüşlerinin hedef noktasında yer almaktadır |
E | Varlık üzerinde düşünen öznenin ortaya koyduğu yargılar evrenseldir |
Soru 11 |
A | Bilimsel verilerin sınırı içinde kalması |
B | Ruhun ölümsüzlüğünü sorgulaması |
C | Duyulur evrenin ötesini araştırması |
D | İdeal varlıklarla ilgilenmesi |
E | Soyut kavramları ele alması |
Soru 12 |
I. Duyularla kavranılan şeyler dışındaki varlıkların bilgisi
II. Görünen şeylerin arkasında gizlenen ve ona imkan veren varlığın bilgisi
III. Ruh’un ölümsüzlüğünün bilgisi
IV. Fiziksel olayların bilgisi
V. Son erek bilgisi
Yukarıdakilerden hangisi metafiziğin konusu içerisinde yer almaz?
A | I |
B | II |
C | III |
D | IV |
E | V |
← |
Liste |
→ |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | Son |